آشنايي با زبان برنامه نويسي (ویژوال بیسیک)
کامپیوتر برای همه
اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
آشنايي با زبان برنامه نويسي (ویژوال بیسیک)
نویسنده: [صیاد یعقوبی دولق] در تاریخ: [چهار شنبه 3 مهر 1392] [13:30]

يك زبان برنامه نويسي قوي و ابزاري است كه ضمن سادگي و سهولت فراگيري داراي Visual Basic
توانائيهاي فوق العاده اي مي باشد كه به برنامه نويسان امكان نوشتن هر سيستمي را خواهد داد.
اين زبان يكي از سريعترين و سهل ترين ابزارهاي موجود جهت ايجاد برنامه هاي كاربردي تحت اين سيستم عامل
تهيه شده است. MICRO SOFT مي باشد كه توسط شركت WINDOWS
نبوده بلكه بسياري از برنامه هاي Visual Basic فراگيري اين زبان فقط محدود به استفاده در زبان برنامه نويسي
نيز از Microsoft Access و Microsoft Excel از قبيل WINDOWS كاربردي موجود تحت سيستم عامل
نيز براي كساني كه با اين زبان آشنايي داشته WEB همين زبان استفاده مي نمايند. همچنين برنامه نويسي در محيط
كه VB script باشند بسيار ساده مي باشد زيرا دستورات اين زبان جهت نوشتن برنامه هاي مذكور تحت عنوان
است بكار گرفته است. VB كام ً لامشابه دستورالعملهاي
Visual Basic ١- محيط و ابزارهاي برنامه نويسي زبان -٢
براي برنامه نويسان بوجود مي آيد محيط توسعه اي مجتمع شده يا V.B محيط كاري و فضايي كه توسط
گفته مي شود زيرا اين محيط به طور IDE نام دارد كه به اختصار Integrated Development Environmet
يكپارچه در بر گيرنده توابع مختلف زيادي است كه هر يك جهت كاربرد در موارد گوناگوني نظير طراحي، كد
كردن، ترجمه برنامه و رفع اشكال احتمالي استفاده مي شوند.
و بهره گيري از آن مي توانيد مراحل زير را انجام دهيد: V.B براي اجراي برنامه
انتخاب نماييد. Windows را در برنامه Start ١ دكمه
را انتخاب كنيد. Program ٢ در منوي نمايش داده شده
(Executable) راانتخاب كرده وبا فعال شدن آن فايل اجرايي Windows Basic ٣ در منوي جديد برنامه
را انتخاب نماييد و سپس بر روي آن دوبار پياپي كليد سمت چپ موس را فشار دهيد. Visual Basic مربوط به
پس از مدت كوتاهي شما برنامه رابط تشريح شده فوق را ملاحظه مي كنيد.
و ايجاد پروژه جديد IDE شكل ١ ١ - صفحه ارتباط كاربران -
٢- ايجاد يك برنامه كاربردي -
ايجاد يك فرم رابط جهت برقراري ارتباط V.B اولين قدم براي بوجود آوردن يك برنامه كاربردي توسط زبان
بين كاربر و كامپيوتر مي باشد كه توسط آن كاربران نيازها و عمليات دلخواه خود را انتخاب و دستور اجراي آن را به
كامپيوتر مي دهند. اين فرم رابط كه با اجراي برنامه نمايان مي شود، اساسي ترين و اولين بخش از برنامه است كه مربوط
سيستم مي باشد. Visual part به قسمت
اساسي ترين بخش بوجود آورنده اين ارتباط بوده و شما با استفاده از (Controls) و كنترلها (Format) فرمها
آنها قادر به ساختن برنامه كاربردي خود م يباشيد.توسط فرمها در برنامه هاي كاربردي چگونگي نمايش صفحات رابط
هاي ايجاد شده event و ويژگيهاي آنها بر روي كامپيوتر تعريف مي گردد. اين ويژگي شامل پاسخ گويي مناسب
توسط كاربران درهنگام ورود اطلاعات و يا انتخاب عمليات توسط آنها مي باشد.
مي توان ويژگيهاي فرمهاي رابط را به صورت مناسب تنظيم V.B بدين ترتيب با استفاده از دستورالعملهاي زبان
نمود و كليه نيازمنديهاي مربوط به سيستم را بر روي صفحات رابط در قالب فرمهاي مناسب نمايش داد. يكي از
مي باشند كه داراي انواع مختلف بوده و بر يك داراي (Controls) مهم ترين ابزاري كه در فرمها وجود دارد كنترلها
خاصي را كه بوجود (events) ويژگيهاي مختص به خود مي باشند. توسط كنترلها مي توان پاسخ مناسب براي وقايع
مي آيند فراهم نمود.
به عنوان مثال توسط آنها مي توان شرايط لازم به منظور دريافت اطلاعات از كاربران، نمايش اطلاعات و متنهاي
لازم بر روي فرمها و يا امكان دسترسي و اجراي برنامه هاي ديگر را كه بايد براي پردازش اطلاعات فعال شوند را مهيا
و كنترل وقايع (method) روش ،(Property) نمود. بنابراين هر يك از فرمها و كنترلها شامل يكسري ويژگي
مي باشند. (events)
خصايص)، ) Properties: با توجه به مطالب فوق مي توان دريافت كه مهم ترين عامل در ايجاد فرمها عبارتند از
وقايع). ) Events روشها ) و ) Methods
٢- طراحي فرم -٢
را در شاخه آي كه قب ً لا آن را نصب كرده ايد اجرا نماييد. با اجراي آن به V.B به منظور ايجاد يك فرم ابتدا برنامه
طور اتوماتيك يك پروژه جديد براي تهيه برنامه كاربردي مورد نظر باز مي شود (توجه داشته باشيد كه هر برنامه
كاربردي تحت عنوان يك پروژه قراردارد) .
را انتخاب نماييد. بدين ترتيب به طور اتوماتيك يك پروژه به نام Standard.EXE مربوط به Icon سپس ( ١- براي شما ايجاد و رابط طراحي فرم آماده دريافت اطلاعات از شما مي باشد. (مراجعه شود به شكل ١ Project
fram نامگذاري مي شود و فرمهاي بعدي به ترتيب 2 fram در هر پروژه اولين فرم ايجاد شده به طور اتوماتيك 1
و .... نامگذاري مي شوند. البته شما قادر خواهيد بود كه اسامي فرمهاي ايجاد شده را به دلخواه خود تعيين و از اسامي
پيش فرض سيستم استفاده نكنيد.
هاي خود مي باشد و توسط آنها شما مي توانيد چگونگي ظهور و Event و Method ،Property هر فرم داراي
نوع رفتار آن را در قبال عملياتي كه توسط كاربر انجام مي شود را كنترل و هدايت نمايد.
آن مي باشد. شما مي توانيد با استفاده از (property) اولين قدم در طراحي و ايجاد يك فرم تنظيم ويژگيهاي
و يا با دستورات برنامه نويسي در هنگام (Designtime) ابزارهاي طراحي مانند آنچه در قبل گفته شد هنگام طراحي
آنها را تنظيم نماييد. (Run time) اجرا
٢- پنجره ايجاد فرم جديد -١
در فرمها Property ٢- تنظيم ويژگي -٢-١
هاي موجود در فرم، اثر مستقيم در نحوه نمايش در زمان اجرا دارند. يكسري از مهم ترين Property بسياري از
ها و نحوه عملكرد آنها بشرح ذيل مي باشد: Property
نام فرم توسط آن تعيين شده و در هنگام اجراي برنامه و نمايش فرم در خط اول بالاي آن :Captai
r)
كه درهنگام حداقل نمودن اندازه فرم نشان داده مي شود.
رگ كردن فرم وجود
داش
تعيين كننده رفتار فرم هنگام تغيير اندازه آن زمان نمايش فرم مي باشد. :Boa
يوتر نسبت به گوشه سمت چپ و
بالا
مشخص كننده اينكه در هنگام شروع نمايش فرم اندازه آن طبيعي، حداقل و يا حداكثر :Windo
باش
به فرم (Coding) براي تخصيص نام به فرم بكار مي رود تا با استفاده از آن بتوان هنگام نوشتن برنامه :Nam
مرا
ها داشته باشيد مي توانيد با انتخاب آن و زدن Property طراحي نياز به اطلاعات بيشتري در ارتباط با
كلي
ده
ها در فرم Event و Method -٢-٢-٢
هاي مجاز خود را اجرا نماييد. يك فرم Method ها پاسخ داده و بدين منظور يكي از Event فرمها مي توانند به
در
ه
مربوطه پاسخ مي دهد. Event باشيم آن دستورات اجرا مي گردند و به
كا
n
نشان داده مي شود. (Titleba
تعيين كننده اين است :Icon
تعيين كننده اين است كه آيا امكان كوچك و بز : Min Button–Max Button
ته باشد يا نه.
rder Style
مشخص كننده اندازه اوليه فرم در هنگام نمايش آن است. :Height-Width
مشخص كننده محل شروع نمايش فرم بر روي صفحه نمايش كامپ :Left-Top
ي آن است.
ws State
د.
e
جعه نمود.
اگر هنگام
هنگامي كه در مرحله طراحي ،Property اطلاعات مورد نياز را مشاهده نماييد. به منظور مشاهده پنجره F د 1
از منوي بالاي پنجره نمايش دا View و يا انتخاب F هستيد و فرم شما بر روي صفحه است مي توانيد با زدن كليد 4
آن را فعال نماييد. Properties Window و انتخاب
زمان اجرا هنگامي كه اندازه اش توسط موس تغيير يابد و با اينكه با سؤال و جواب از كاربر اندازه هاي آن تعيين
مربوط تغيير اندازه پاسخ دهد. همچنين هر گاه يكي از فرمهاي برنامه فعال گردد يعني در Event شود مي تواند به
رخ داده كه در اين هنگام دستورات تعيين شده براي آن حالت اجرا مي گردد. ديگر اينك Activate Event اصل
اگر در زمان نمايش يك فرم، فرم ديگري انتخاب و نمايش داده شود فرم قبلي غير فعال مي گردد و در اين صورت
رخ مي دهد، Deactive Event يعني يك
كه اگر براي آن دستوراتي مشخص كرده
ها آسانترين روش براي كنترل رفتار فرمها براي پاسخ به وقايع مختلفي هستند كه توسط برنامه و يا Event در اصل
ربر بوجود مي آيند.
يا كليدهاي اجرايي عمليات خاص Clicking Buttons -٢-٣
بعد از اينكه فرم دلخواه خود را طراحي نموديد اكنون موقع آن است كه بتوانيد با استفاده از آن عمليات مورد نياز
را ا
ر
مي باشد. Ev
را مي گردند. به
منظ
را بزنيد. Enter را فشرده و يا كليد Space bar يد
مل نماييد:
در برنامه به وسيله صدا زدن آن به شكل زير: Button مربوط به Cli
٢- امكان نمايش و ورود متن -
وجود دارد. V.B در زبان Text box و Lable به نامهاي Object به منظور نمايش و يا ورود اطلاعات دو
el
ر امكان ورود اطلاعات توسط كاربران بوده و اطلاعات آنها قابل تغيير مي باشد.
گي، اسم رمز
و ... را وارد نمايند.
عملياتي است كه در روي فرمها ايجاد Button نجام دهيد. بدين منظور يكي از ساده ترين راه استفاده از دكم ههاي
هاي موجود در Command Button گويند. شما مي توانيد از Command Button مي كنيد. اين دكمه ها را
استفاده كرده و يا اينكه دكمه مورد نظر خود را طراحي كنيد. بدين ترتيب كه پس از ايجاد آن، شكل مورد نظ V.B
شما قادر خواهيد بود تا كليه دستوراتي را كه Command Button خود را بر روي آن قرار دهيد. بعد از قرار دادن
بنويسيد. Click مربوط به Event مي خواهيد با انتخاب آن كليد انجام شود را در
ent و Property است و داراي Object يك Command Button زيرا
پس از نوشتن دستورالعملهاي مربوطه با اجراي برنامه به محض انتخاب آن كليد، دستورات اج
مي توانيد به يكي از روشهاي زير عمل نماييد: Command Button ور فعال كردن
- نشانگر موس را بر روي آن برده و يكبار فشار دهيد.
مكان نما را بر روي آن برده و كل TAB - با زدن كليد
بر روي آن كليد نوشته شده است بزنيد. Underline را نگه داشته و حرفي را كه به صورت ALT - كليد
كنيد. True آن را را Property مربوط به Value - توسط دستورات برنامه مقدار
در نظر گرفته باشيد به صورت زير ع Cmdclose - به عنوان مثال اگر نام آن كليد را
Cmdclose Value = True
ck Event - توسط فعال كردن
Cmdclose_Click
٤
ها براي نمايش اطلاعات بر روي فرم استفاده شده و مقاديري كه توسط آنها نمايان مي گردند غير قابل تغيير Lab
توسط كاربران مي باشد.
به منظو Text box
مواقعي است كه كاربران بخواهند اطلاعاتي نظير نام و نام خانواد Object از جمله موارد كاربرد اين
زمان Label از ي استفاده مي شود كه بخواهند كاربران را در هنگام ورود اطلاعات راهنمايي كنند. مث ً لا قبل از هر
كه تعيين كننده نوع اطلاعاتي كه بايد در آن وارد شود را قرار مي دهند. Label يك Text box
ن
به Label شده بيشتر باشد
ص
ط نمايان مي گردند.
را
طوط قبلي و بعدي را
مشا
زاي تشكيل دهنده صفحه طراحي
٢ عبارت - در اولين خط شكل ١
Project1-Microsoft Visual Basic [design]
مي باشد.بخش دوم آن نام زبان برنامه نويسي Project اين عبارت نام پروژه يعني 1
است قرار Microsoft Visual Basic كه در اينجا
حال
شامل يك منو كه داراي يكسري واژه مي باشد قرار Menu bar يعني خط دوم Title Bar ر زير خط
كاربران قادر به انتخاب منوي مورد نظر و انجام فعاليت دلخواه خود مي باشند.
براي تعيي Forcolor ، براي تعيين رنگ زمينه Backcolor هاي مهم مختلفي مانند Property داراي Label
به منظور تعيين نوع و شكل حروف نمايش دهنده اطلاعا ت آن و ... Font ، رنگ نوشته
براي تنظيم اندازه Property مي باشد. اين دو Wordwrap و Autosize همچنين دو ويژگي مهم به نام
بر حسب مقدار اطلاعات نوشته شده در آن مي باشد كه در اولي هر چه متن تعيين Label
ورت افقي بزرگ شده و كليه اطلاعات در يك خط نمايش داده مي شود.
بيش از اندازه آن در Label دوم براي زماني است كه اگر اطلاعات تعيين شده براي نمايش در Property
هنگام طراحي باشد، به صورت عمودي بزرگ شده و اطلاعات در چندين خ
وجود دارد كه وقتي هر دو MultiLine و ScrollBars مهم به نامهاي Property نيز دو Text box در
وارد نموده و به مقدار دلخواه خ Text box تنظيم كنيد قادر خواهيد بود بيش از يك خط را در
هده نماييد.
٢- اج -٥
Title Bar -٢-٥-١
را مشاهده مي كنيد اولين قسمت
كه نشاندهنده [design] دارد و در آخرين قسمت آن واژه
ت طراحي است قرار دارد.
Menu bar -٢-٥-٢
د
دارد. با استفاده از اين قسمت
Tool Bar -٢-٥-٣
قرار دارد و با انتخاب هر يك از آنها توسط موس عمل Icon كه شامل يكسري Tool Bar در خط سوم يك
ها بدون فشردن كليد سمت چپ آن Icon بخصوصي انجام مي گيرد. با نگه داشتن نشانگر موس بر روي هر يك از
در صورت انتخاب انجام مي گيرد آورده مي شود. Icon شرحي در رابطه با عملياتي كه توسط آن
Project Explorer ٢- پنجره -٥-٤
و در مقابل آن نام Project اين پنجره كه معمو ً لا در سمت راست صفحه نمايشگر كامپيوتر قرار دارد شامل واژه
اين پنجره بطور ساخت يافته اجزاي اصلي تشكيل دهنده يك ،Project (Project پروژه كاربر مي باشد. مث ً لا ( 1
وجود دارد كه در زير آن اسامي Forms پروژه را نشان مي دهد. در بالاترين نام پروژه و تحت آن يك فهرست به نام
كليه فرمهاي موجود در اين پروژه نمايش داده مي شود.
Properties ٢- پنجره -٥-٥
هايي كه در برنامه كاربردي خود استفاده كرده ايد را Object كليه Property با اين پنجره شما قادر خواهيد بود
نشاهده و يا تغيير دهيد.
و يا دسته بندي هر يك از آنها تحت (Alphabetic) نحوه نمايش اطلاعات به دو صورت ترتيب حروف الفبايي
ميسر مي باشد. (Categorized) گروههاي خاص و طبقه بندي شده
Forms ٢- پنجره -٥-٦
هاي لازم در آن خواهد Object در اين پنجره برنامه نويس قادر به طراحي و ايجاد فرمهاي مورد نظر و قرار دادن
بود.
Form layout ٢- پنجره -٥-٧
يا اين پنجره شما قادر به مشاهده و مقايسه اندازه فرمي كه طراحي كرده ايد نسبت به صفحه نمايش كامپيوتر و نيز
محل قرار گرفتن آن پس از اجراي برنامه خواهيد بود. همچنين با استفاده از موس در اين پنجره قادر به جابجايي فرم
در روي آن مي باشيد و بدين ترتيب محل دلخواه قرار گرفتن فرم را در هنگام اجراي برنامه تعيين مي نماييد.
Tool Box ٢- پنجره -٥-٨
اين پنجره شامل مجموعهاي از كنترلهايي است كه امكان استفاده از آنها در روي فرم طراحي شده وجود دارد. با
ها توسط موس شما به سادگي قادر به قرار دادن ان در روي فرم خود مي باشيد. به Control انتخاب هر يك از اين
را كه كاربران توسط آن قادر به ورود اطلاعات مي باشند را در فرم Text Box عنوان مثال مي توانيد كنترل مربوط به
را انتخاب و آن را در روي فرم خود قرار دهيد. Command button قرار دهيد و يا يك
Code ٢- پنجره -٥-٩
توسط اين پنجره شما قادر به نوشتن دستورات برنامه خود كه خواهان اجراي آن هستيد مي باشيد. اين پنجره به
مورد نظر را انتخاب كرده و كليد Object روشهاي مختلفي فعال مي گردد. اولين روش در هنگامي كه فرم باز است
سمت چپ موس را دوبار پياپي فشار دهيد بدين ترتيب پنجره مربوطه باز مي شود.
را انتخاب كنبد. Code را انتخاب كرده و سپس واژه View واژه Menu bar روش دوم اينكه در
انتخاب نماييد و سپس كليد سمت Project Explorer روش سوم اينكه فرم يا قسمت مورد نظر را در پنچره
را انتخاب كنيد. View code راست موس را فشرده آنگاه از روي موس ظاهر شده
List box شما قادر به ورود دستورالعملهاي لازم خواهيد بود. بالاي اين پنجره دو Code با نمايان شدن پنجره
ي كه مي خواهيد دستورات لازم را براي آن بنويسيد را قرار مي دهيد Object وجود دارد كه در پنجره سمت چپ نام
ي كه مي خواهيد در هنگام وقوع Event انتخاب شده در فرم قرار دارد) و در دومي نام Object (بطور پيش فرض نام
آن دستورات نوشته شده شما اجرا شوند را قرار مي دهيد.
٢- ذخيره پروژه -٦
همانطور كه مي دانيد يكي از كارهاي اساسي هنگام تهيه يك پروژه ذخيره كارهايي است كه تاكنون انجام داده ايد
با انجام اين كار شما برنامه خود را در مقابل خاموش شدن ناگهاني كامپيوتر ايمن مي سازيد.
اگر بخواهيد بدون ذخيره كردن برنامه از آن خارج شويد از شما سؤال مي شود كه ايا اطلاعات ذخيره V.B در
Save project و سپس انتخاب Menu bar از File شود يا نه. همچنين شما قادر خواهيد بود تا با انتخاب واژه
اطلاعات خود را ذخيره نماييد.
برنامه به صورت پيش فرض نام ديسك و فهرستي كه پروژه شما را مي خواهد در Save project پس از انتخاب
آن ذخيره سازد نمايش مي دهد. در اين حالت شما در صورت تمايل قادر به تغيير هر يك از آنها بوده و پس از اعمال
پروژه خود را در محل تعيين شده ذخيره خواهيد كرد. Save تغييرات با زدن كليد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: برنامه نویسی، ،